Getting Things Done

P1010862Als ik geen vaste dagelijkse routine heb, krijg ik niet makkelijk iets gedaan. Momenteel werk ik niet en ga ik ook niet naar school en kan dus makkelijk een hele dag helemaal niets doen. Maar dat is natuurlijk niet echt handig en gaat na een paar dagen ook heel erg vervelen. Om mijn dagen productief te maken en echt dingen te doen heb ik een paar trucjes die mij daar goed bij helpen.

P1010872-tile To-do lijstjes

Ik maakte al een hele tijd to-do lijstjes op mijn gsm. Die waren niet overzichtelijk en ik hield me er meestal niet aan. Om daar verandering in te brengen besloot ik een schrift te kopen, alleen om to-do lijstjes in te maken. Ik schrijf eerst op welke dingen ik die dag wil doen en daaronder schrijf ik ze opnieuw, in volgorde en hoeveel tijd ze in beslag nemen Dit heeft mij echt heel veel geholpen! Het is handig om te zien wat je nog moet doen en de ingekleurde vakjes bij de dingen die gedaan zijn geven mij een goed gevoel!

Vroeg opstaan

Momenteel probeer ik elke dag om 8u30 op te staan, maar dat wil ik graag veranderen naar 7u00. Je hebt extra uren in je dag als je vroeg opstaat en dan kan je natuurlijk meer doen. Rond een bepaald uur gaan slapen kan hier ook goed bij helpen. Ik ga meestal slapen rond 12u00/12u30 zodat ik voldoende uren kan slapen.

Opruimen

In een opgeruimde kamer ben ik zelf rustiger en merk ik dat ik geconcentreerder kan werken. Ik zit veel aan mijn bureau en zorg er altijd voor dat die helemaal is opgeruimd, maar ook dat het een gezellig plekje is. Bloemen, een paar kaarsjes, … heel rustgevend om bij te werken. Twee weken geleden heb ik een artikel geschreven over de spullen die op mijn bureau liggen *klik*.

P1010871 Pauze

Zorg ervoor dat je voldoende rust momentjes neemt. Je kan beter een uur werken/studeren en dan 5 minuutjes pauze nemen in plaats van 5 uur achter elkaar door blijven gaan. Je lichaam heeft die pauze nodig om daarna weer helemaal geconcentreerd te kunnen zijn. Zet je pauze ook op je to-do list, zo heb je iets om naar uit te kijken.

P1010867Binnen een paar maanden ga ik terug studeren en dan moet ik nog efficiënter met mijn tijd omgaan. Heb jij nog goede tips?

XOXO Jerka

Geef een reactie

